سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لرستان در آینه تاریخ

سرگذشت رادیو در لرستان(قسمت دوم)

دومین تحول در رادیو(تاسیس فرستنده ماسور1351خورشیدی)

در 15بهمن ماه 1351 دومین تحول دررادیو صورت گرفت ودولت یک فرستنده چهارکیلوواتی در روستای ماسور دایر کرد.فرستنده ماسور در واقع گام دیگری جهت تاسیس صدا وسیمای مرکز لرستان در سال های بعد شد.

از فرستنده ماسور روزانه 9 ساعت برنامه پخش می شد که از این 9 ساعت تنها یک ساعت اختصاص به برنامه های محلی داشت و هشت ساعت دیگر صرف تقویت برنامه های سراسری می شد. پخش برنامه های محلی تا سال 1357 یعنی همزمان با انقلاب به شش ساعت افزایش یافت  .اولین برنامه ای محلی که از فرستنده رادیویی ماسور پخش شد،برنامه «لرستان را بشناسید» بود. از عوامل برنامه ساز شبکه رادیویی در این زمان می توان از منوچهر خلیقی (تهیه کننده وگوینده) اسحاق عیدی (نویسنده برنامه فرهنگ لرستان)، اسفندیار غضنفری امرایی (نویسنده)، خانم فاطمه گودرزیان (گوینده) خانم میترا فاتحی (تهیه کننده)، مجتبی عباسی (صدابردار)، علی جانی (صدابردار)، امیر ساکی (مجری خبر)، عبدالرضا پیامنی (مجری)، ابوتراب مستوفی (مدیر کل رادیو) و....نام برد. پرسنل رسمی شبکه رادیو تا پیش از انقلاب 15حدود نفر بودند. در زمینه موسیقی تا پیش از انقلاب شخصیت هایی چون پیرولی کریمی، غلام رضا جمشیدی، همت علی سالم، رضا سقایی، علی رضا حسین خانی، قورچ علی راج، حسین سالم، اختیار بنیادیان، فضل اله صفاری، فرج علی پور و.... با رادیو همکاری داشتند.

تحول دیگری که در سال 1351 اتفاق افتاد ورود تلویزیون به استان بود. ورود این رسانه باعث تضعیف جایگاه رادیو در بین مخاطبین شد ولی در آن زمان هنوز تعداد زیادی از روستاهای استان فاقد برق و تلویزیون بودند و حتی تعداد کمی از شهرنشینان دارای دستگاه گیرنده تلویزیون بودند چرا که هزینه خرید آن بالا بود، بنابراین رادیو کماکان طرفداران زیادی در بین مردم داشت.

  

  

   

مجتبی عباسی صدابردار-1358

  سومین تحول در رادیو(تاسیس شبکه محلی صدای لرستان1376خورشیدی)

بعد از انقلاب اسلامی1357به دلیل جنگ تحمیلی تحول چندانی صورت نگرفت.در سال 1366 صدا و سیمای مرکز لرستان از ایستگاه رادیویی ماسور به ساختمانی که امروزه بر روی تپه ای واقع در میدان 22بهمن است انتقال یافت .این ساختمان قبل از انقلاب ساخته شده بود و تحت عنوان کاخ جوانان شهرت داشت ولی با شروع انقلاب نیمه کاره رها شده بود و در این زمان در اختیار صدا وسیما قرار داده شد. از سال 1376با حضور آقای لاریجانی ریاست سازمان صدا وسیما با تبدیل صدای استانی به شبکه استانی، افق تازه ای گشوده شد. از آن تاریخ رادیو با پخش تقریبا 16 ساعت برنامه محلی نقش مهمی در اطلاع رسانی ایفاء کرد.امروزه تقریبا تمام مناطق استان لرستان تحت پوشش شبکه های رادیویی اعم از شبکه محلی و سراسری قرار دارند و شبکه محلی صدا20 ساعت در شبانه روز اقدام به پخش برنامه های مختلف می کند.پوشش شبکه های رادیویی به وسیله دو فرستنده 100کیلو واتی ویک فرستنده 10کیلوات و اخیرا به صورت ماهواره ای می باشد.

 در خاتمه باید گفت؛ رسانه های گروهی بخصوص صدا وسیما در دنیای کنونی از مناسب ترین لوازم برای توسعه فرهنگی و اجتماعی بشمار می آیند. امروزه جامعه ای توسعه یافته تلقی می شود که بتواند در کنار شاخصه های اقتصادی مثل درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی و ... بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت بر «دانایی اجتماعی» تاکید کند.وظیفه رادیو بعنوان یکی از وسایل و رسانه های مهم آن است که افراد را در همگامی با دنیای در حال تغییر یاری رساند. ارزش های حاکم بر رفتار افراد در زمینه امور اجتماعی، روابط خانوادگی و نگرش افراد را به جهان دگرگون سازد و در بازداشتن جامعه از مصرف بی رویه، در توسعه کشاورزی و دامپروری و صنایع موثر باشد و مشوق مشارکت مردم در امور جامعه و امور ملی و بین المللی شود تا لایه های گوناگون جامعه همچون سالخوردگان، جوانان، گروه های قومی و نژادی مختلف، گرایش ها و خواست های یکدیگر را بهتر درک کنند.برنامه های رادیو اگر درست تهیه شود می تواند در کاهش جرم و جنایت در جامعه موثر باشد و مانع کجروی های اجتماعی شود و اوقات فراغت جوانان را با برنامه های جذاب پر کند و نهاد خانواده را در جامعه تقویت نماید.

تصویری  از بافت عمومی صدا و سیمای مرکز لرستان